Perhatikan siapa kita punya 20%.
Apa yang saya nak sampaikan
ialah, tak semua pelanggan kita penting, dan tak semua pelanggan anggap
kita penting buat mereka. Kita kena fokus kepada 20% yang bagi kita 80%.
Dalam hal bisnes dan niaga, kita tak perlu kejar 100%. Kita
bukak kedai burger kat kawasan perumahan, dan expect 100-200 penduduk di
situ SEMUA akan beli burger dari kita tiap malam? Tidak seindah tu.
Fokus pada 20% kita, siapa yang selalu datang kedai burger kita, siapa
yang datang berulang kali, siapa yang bawak family & friends, siapa
yang bungkus lebih dari 2 bijik burger.
Jangan semua benda kita
nak, kek tu besar. Kita fokus kat 20% tu supaya kita dapat 80% untung.
Bila kita dah dapat pulangan, roll lagi dan roll lagi.
Kita hanya Perlu jaga 20% customers penting. Cara Ini dinamakan "pereto principle" dalam marketing
No comments:
Post a Comment