Wednesday, November 23, 2016

Perhatikan siapa kita punya 20%.

Perhatikan siapa kita punya 20%.

Apa yang saya nak sampaikan ialah, tak semua pelanggan kita penting, dan tak semua pelanggan anggap kita penting buat mereka. Kita kena fokus kepada 20% yang bagi kita 80%.

Dalam hal bisnes dan niaga, kita tak perlu kejar 100%. Kita bukak kedai burger kat kawasan perumahan, dan expect 100-200 penduduk di situ SEMUA akan beli burger dari kita tiap malam? Tidak seindah tu.
Fokus pada 20% kita, siapa yang selalu datang kedai burger kita, siapa yang datang berulang kali, siapa yang bawak family & friends, siapa yang bungkus lebih dari 2 bijik burger.

Jangan semua benda kita nak, kek tu besar. Kita fokus kat 20% tu supaya kita dapat 80% untung. Bila kita dah dapat pulangan, roll lagi dan roll lagi.

Kita hanya Perlu jaga 20% customers penting. Cara Ini dinamakan "pereto principle" dalam marketing

No comments:

Post a Comment