Dalam perniagaan, sebagai peniaga,
kita perlu menjangka pasaran perniagaan kita pada keadaan pasaran yang akan
berubah mengikut musim. Musim yang dimaksudkan ini, adalah musim jangka
pendek (bukan trend).
Contoh:
- Sesetengah perniagaan kurang pelanggan ketika cuti sekolah. Sesetengah perniagaan mendapat lebih keuntungan dari cuti sekolah.
- Sesetengah perniagaan kurang pelanggan ketika bulan puasa (dah dekat ni!). Sesetengah perniagaan pula mendapat lebih keuntungan ketika puasa (seperti gerai Ramadhan).
- Sesetengah perniagaan menjangka keuntungan yang lebih pada hujung bulan apabila pengguna menerima gaji!
- Sesetengah perniagaan menjangka keuntungan pada hujung tahun apabila pengguna menerima bonus!
- Sesetengah perniagaan akan menjangka penurunan keuntungan ketika cuti umum seperti cuti raya dan sebagainya…
Tip 60 saat:
Ambil calander setahun, dan tandakan
di dalam kalender tersebut minggu-minggu yang PANAS (warna merah) untuk
keadaan di mana anda menjangka keuntungan yang lebih. Dan tandakan juga di kalender
minggu-minggu yang SEJUK (warna biru) untuk keadaan di mana anda
menjangka keuntungan kurang.
Melalui kalender PANAS & SEJUK
ini, anda dapat melihat trend keuntungan perniagaan anda.
- Cipta strategi bagaimana anda boleh memaksimakan keuntungan bila musim perniagaan PANAS.
- Ubah strategi perniagaan ketika musim perniagaan SEJUK untuk mencari keuntungan baru ketika keuntungan perniagaan dijangka menurun- contoh, menjalankan perniagaan sampingan baru.
Sebagai usahawan, perhatikan musim
perniagaan PANAS & SEJUK dalam satu tahun dan adjust strategy
anda untuk memaksimakan keuntungan bagi keseluruhan tahun
No comments:
Post a Comment